Dags för nästa kurstillfälle

I kväll far jag iväg på nästa workshop på Addiktologutbildningen. Denna gång ska vi vara i en kursgård ute på Waxholm och det kommer att handla om MEDBEROENDE! Intressant va!

Som kurslitteratur har vi denna gång fått Tommy Hellstens bok "Flodhästen i Vardagsrummet" och Melody Beatties "Bli fri från ditt medberonde". Som vanligt sparar jag skrivandet av mina recensioner till sista minuten, men jag läste faktiskt litteraturen i god tid denna gång. Den var så intressant så jag plöjde igenom böckerna redan i februari/mars. Men det gör det också svårare att skriva recensionerna, för jag har ju hunnit glömma en del... Som tur är så är det lugnt på jobbet idag och chefen är ute och reser så det ska nog gå bra även denna gång.

Vissa delar av boken "Bli fri från ditt medberoende" var helt otroligt jobbiga att läsa. Jag visade boken för U också och tillsammans bockade vi för våra olika symptom. Det visade sig att vi båda är en hel del medberonde men på helt olika sätt!
U är mer omhändertagande och känner ansvar för andra människors välbefinnande. Han hjälper människor som skulle kunna klara sig själva, blir stressad av andras krav och inbillade önskemål men känner sig tom när ingen behöver honom. Har svårt att få någonting gjort. Blir fientlig och sarkastisk när han känner sig hotad. Han förblir lojal mot allt och alla trots att det kan bli självdestruktivt.

Jag är mer klängig och beroende. Har lätt att tappa bort mig själv i relationer, söker lyckan utanför mig själv, och söker ofta kärlek från människor som inte kan älska. Jag har svårt att sätta gränser. Jag fortsätter att stå ut och låter mig såras men klagar och klandrar och stampar på samma fläck när jag borde säga ifrån.

Vad vi har gemensamt är dålig självuppfattning. Vi har svårt att ge/ta emot komplimanger, ger oss själva skulden för allt, och har svårt att ta kritik. Allt vi gör ska vara perfekt. Vi har mycket borden i livet, vi är ängsliga, behöver rutiner. Vi har båda lätt för att tränga bort känslor och vi är rädda för att vara som vi är och därför blir vi lätt stela och behärskade.

Vi har svårt med ärlig kommunikation. Hamnar lätt i diskussioner om andra människor när vi borde tala om oss själva. Vi har dålig tillit till livet och andra människor. Det gör att det blir svårt med äkta närhet och svårt att bara ha roligt och vara spontan. Särskilt i kärlekslivet.

Ja dessa saker bär jag med mig till Waxholm. Jag har saknat de andra i "gänget" och det ska bli så kul att träffas igen och se vad de andra har gått igenom under dessa månader!







Kommentarer
Postat av: Nea

Hej,fin blogg du har,läs gärna min,ha det bra,kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback