Städdag!

Lördag idag och lögardagen (som det hette förr) betyder just badardagen. Man skulle göra sig ren efter veckan som gått och inför kyrkfärden på söndagen. Jo jag ska också bada, men först ska hela huset städas.

Första visningen på huset blir i morgon klockan två. Främmande människor som kommer att gå igenom mitt hus med kritiska blickar. Dömanden och påpekanden om hur vi levt här. Barnens klotter på väggarna som jag försökt skura bort. Prinsessan som rivit bort tapetsnuttar i hörnen. Små hål efter tonårssonens pop-affischer. Vi har faktiskt LEVT här! Någonstans ska det väl synas?

Men jag känner konstigt nog ingen sorg eller bitterhet. Tvärtom. Jag vill verkligen flytta nu. Ha det överstökat. Jag har för mycket minnen i det här huset. Minnen från min tid som aktiv alkoholist. Det är dags nu för ett nytt kapitel i mitt liv. Mitt nya liv i nykterheten.

Fortfarande inte ett pip från andra sidan jorden. U har gått upp i rök. Finns han? Jackan hänger ju i hallen, men i övrigt känns det som om han är raderad från jordens yta.

Men jag vet att jag gör så här. På grund av min historia. Alla gånger jag blev övergiven som liten. Det är en försvarsmekanism. När någon är borta mer än 2-3 dagar så raderar jag bort dem i mitt minne. De finns inte längre.

Men idag vet jag om min historia. Jag och barnen försöker prata och skämta om U. Vad vi ska göra när han kommer hem. Pratar om saker vi gjort tillsammans. Jag borrar in min näsa i hans jacka och bara minns. Hur bra han dansar, hur bra han kramas....

Han kommer. Det vet jag. Nää nu ska jag städa! Hej svejs!



Kommentarer
Postat av: Desd

Grattis till nykterheten! :-) Själv varit det i snart fyra år.. Häftigt att det går att vara det, å må bra. Fast just nu gör jag förstås inte det.. är ju en process det där, å gamla saker som ska läka. Men jag får läsa mer.. blev nyfiken, på vem U är och var han tagit vägen. Ha en fin och nykter dag! Kram.

Postat av: Micke

En underbar dag verkar det som, full av insikt, gött att läsa!! Känner igen så mycket!!

Kram

2008-01-20 @ 23:10:44
URL: http://beckfjall1.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback