Ved o ved o ved o ved överallt VED

U har sedan länge lovat att jag skulle få ved av honom. Han har hur mycket som helst. Prima björkved som har stått i flera år bakom hans hus. Han har pelletsbrännare nu för tiden och behöver inte sin ved.

Jag har en kakelugn. Kronspisens. Egentligen onödig eftersom jag har direktverkande el i mitt hus. Modernt med el och element i alla rum. Men det är ju så mysigt. Att komma hem från jobbet och få sätta sig ner o tända en brasa. Se hur det sprakar och känna hur värmen sprider sig i vardagsrummet.

Undrar hur många gånger jag har suttit där på golvet nedanför kakelugnen med ett glas vin i handen. Stirrat tomt in i elden...usch. Skönt att slippa dricka mer!

Murre tyckte inte om att jag skulle spendera hela söndagen tillsammans med U och såga o köra ved. Jag försökte förklara, men jag såg hur oroligt han blev. Under söndagen kom ett sms från Murre. Med musik och hjärtan. Det stod:
"Gud älskar dej och det gör jag med"....Jag blev rörd....Va romantiskt på nåt sätt. Och hans oro är så rörande.

På kvällen kom Murre över till mitt hus o hjälpte mig att tömma sista kärran med ved. Sen fikade vi.

Men klockan nio skulle jag ringa min sponsor. Vi har en bestämd tid på söndagskvällen som jag ska ringa. Det kändes viktigt en sån här dag att ringa, så jag lämnade Murre ensam i vardagsrummet och gick för att "göra det rätta".

Jag förklarade läget för min sponsor. Att jag träffat bägge två under dagen, både Murre och U,  och att de båda två just idag har sagt att de älskar mej. Jag blir förvirrad. Känner mig oärlig trots att jag inte ljugit för någon. Jag får en äcklig smak i munnen av den här situationen...

Min sponsor berättar då en analogi om eremitkräftor. Eremitkräftor har någon slags parasit som långsamt orsakar deras död. Parasiterna suger bokstavligen livet ur sin värd. Men under tiden de utnyttjar sitt värddjur, så är det tydligen njutningsfyllt för eremitkräftan. Eremitkräftan har då ett val. Att ha kvar parasiterna och bokstavligt talat njuta sig till döds, eller att ruska av sig parasiterna och överleva.

Forskarna vet inte vad det är som gör att en del skakar av sig parasiterna medan en del har dem kvar.

Undrar vad min sponsor menar med den här analogin...hmmmmm.... Jobbigt, jobbigt....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback