Det gör ont

Jag trodde väl att fem års nykterhet skulle märkas någonstans. Att jag skulle ha åtminstone lite fördel efter såpass lång tid men det visade sig inte vara så. Jag tog ett återfall, eller egentligen var det väl två eller har det ens slutat? Det onda började här under våren 2011. Fast när jag tänker efter så har jag haft ont i själen redan under nyårshelgen minns jag nu. I alla fall så kulminerade det nu i mars. Många jobbiga händelser inträffade, jag ska inte gå in på dem just nu, som gjorde att jag plötsligt tyckte att jag hade rätt att dricka.

Men det gör ont som satan fortfarande fast jag har varit nykter snart i två veckor. Det värker både i kropp o själ och jag vrider mig i plågor och letar o letar i mitt sinne efter något som kunde lindra. Socker och godis är det enda som hjälper lite. Då kan jag slappna av och sova igen. Idag har jag sovit hela dagen. Så fort jag vaknar tvingar jag i mig mera socker så att jag kan dåsa in igen i min lindrande dvala... Men är detta ett liv?

Kommentarer
Postat av: Anonym

Wow, vad stark du är, fortsätt kämpa!

Går du på möten?

Det bästa som finns när man har bestämt sig är att träffa andra som också är nyktra.

Vi behöver mer folk som du i vårat samhälle, du är inte ensam!

Postat av: Christer Dyrwoold

Hittade din blogg och vill säga är nykter en dag i taget och får varje årsdag så känns det inget alls. Har slutat att bry mig aå mycket på hur länge jag har vart nykter. Är glad att ha sluppit tagit återfall och det är du som hjälper mig att behållla min nykterhet. Tack för att du delar med dig.

2011-10-08 @ 18:44:12
URL: http://fredlig.blogg.se/
Postat av: Per

Hej jag läste din blogg det som räddade mig var att jag studerade AA-s stora bok.

Du kan om du vill gå in på www.aa-gefle.se

Där finns 2 talare som går igenom AA-s program

MVH per

2012-02-22 @ 12:33:09
Postat av: Per

http://stora-boken.bloggplatsen.se/

2012-02-22 @ 12:46:31
Postat av: Lars Gabrielsson

Hej min vän!

Jag är sen ca 1 år tillfrisknad från min alkoholism

under resans gång har jag stött på massor med felaktigheter inom behandlingsindustrin som KALLAR sig för "12 stegsbehandlingar" men som egentligen inte har ett dugg gemensamt med AA:s 12 steg,gå gärna in på Stora-Boken.bloggplatsen.se/ där beskrivs många av felaktigheterna på ett bra sätt.

mvh L.Gabrielsson

2012-02-22 @ 13:01:11
URL: http://http://stora-boken.bloggplatsen.se/
Postat av: Bill.W

‎"Vi kan besluta oss just nu att inte ta det första glaset under de närmaste 24 timmarna – eller fem minuterna."



Så står det på sidan 15 i AA-godkända "Leva Nykter". Anonyma Alkoholisters grundtext Stora Boken säger raka motsatsen; att varje alkoholist till slut blir försvarslös mot det första glaset. Det har ingenting att göra med svag vilja eller dålig karaktär, det har att göra med sjukdomen alkoholism. Ingen mänsklig kraft rår på den, det är just därför vi behöver AA:s tolv steg. Och AA:s tolv steg kräver handling, inte förnyade beslut om att låta bli det första glaset.



Författaren till "Leva Nykter", Barry L (se nedan), förordar också handling, men av ett helt annat slag. I kapitlet "Till handling!" tipsar han om en rad olika fritidssysselsättningar som skall hjälpa alkoholisten att hålla sig nykter, som t ex promenader i parker eller besök på museer och konstutställningar.



Barry L rekommenderar också alkoholisten att skaffa en hobby. Exempel på sådana han föreslår är bridge, macramé, operamusik, akvariefiskar, sömnad, poesi, körsång, fågelskådning, läderarbete, blommor och japansk trädgårdskonst (bonsai).



Som elfte punkt över nykterhetsbevarande sysselsättningar uppmanar Barry L läsaren att "kasta loss med något lättsinnigt!" och undrar i förtroende: "Tycker du om ballonger? Zoologiska trädgårdar? Bubbelgum? Soulmusik? Bröderna Marx-filmer? Science Fiction och detektivromaner? Ligga i solen? Åka skinnkälke? Om inte, hitta på något annat icke-alkoholistiskt, som ger dig belöning med inget annat än den rena skojfriskheten – och ha lite 'sobert' roligt. Det förtjänar du verkligen!"



"Leva Nykter" är rent nonsens från början till slut. Barry L lägger ut texten om att äta sötsaker – "ät eller drick något riktigt sliskigt när suget sätter in!" – och om att en sponsor gör "hembesök till och med på natten" (!).



Så varför inte bara glömma den här boken? Varför inte tiga ihjäl tramset?



Därför att "Leva Nykter" råkar vara en av AA:s storsäljare. Boken används i många AA-grupper för högläsning under AA-möten. Ingen tycks ifrågasätta varför vi ljuger nykomlingarna rakt i ansiktet om allvaret i vår sjukdom.



Ballonger och bubbelgum?



Hur många alkoholister har vi haft ihjäl genom att föra vidare "24-timmarsprincipen" istället för AA:s budskap?

Postat av: AA-Oldtimer

det som håller alkoholisten vidare nykter är steg 1-9 och dom ska göras snabbt innan rädslorna tar över.

sen ska alkoholisten leva i steg 10-11-12 en dag i taget resten av sitt liv,vilket enligt mig inte är svårt och steg 12 är naturligtvis det viktigaste att göra när man som alkoholist känner att man börjar må dåligt "att föra budskapet vidare".

gör detta så lovar jag dig att du kommer att få ett bra liv och givetvis en stabil nykterhet tillbaka.

krAAm


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback