Interna processer?

Jag har funderat några dagar på det här med interna processer. Det var ju tänkt så att jag skulle börja föra en dagbok över mina egna interna processer för den här utbildningen i Addiktologi.

Men just nu är läget inuti mig själv ganska stabilt. I alla fall jämfört med vad det har varit den här sommaren ;-)

Men det jag arbetar med just nu är dels att vara lite mer kräsen i livet. Kräva bra med sömn, äta nyttigt (är delvis vegetarian numera), sätta gränser, lagom med motion och inte bara stå ut ,utan faktiskt kräva att mitt liv ska vara gott och lustfyllt!

Dels så vill jag bli mer kräsen även inuti. Sakta ner min tillvaro. Känna efter mera. Meditera och stanna upp då och då under dagen och bara vara "här och nu".
Det är bara när tillvaron går långsamt som jag har en chans att göra bra val i mitt liv. När det går för fort så går ju autopiloten igång och jag gör samma val som jag alltid har gjort. (Med samma resultat!)

Men om jag lever långsamt, så hinner jag tänka efter inför varje val. Jag hinner medvetandegöra vad som händer i mig inför olika situationer och därmed kan jag välja att agera på ett nytt, bättre sätt än förr.

Jag lyssnar mycket på Echart Tolles böcker på CD just nu. Han sa i morse i bilen att det är lätt att känna igen när Egot går igång. Då börjar min hjärna att  jämföra och försvara sig.

Mitt ego jämför mig med er alla där ute. Hur ni ser ut, vad ni gör, hur ni gör det osv.. Det skapar ENBART ångest i mig att göra sådana jämförelser. Det vill jag försöka sluta upp med!

Det andra är att jag börjar försvara mig. Egot är rädd för anfall, alltså måste jag se till att alltid ha ryggen fri och försvara mig mot er. Skapar också mycket ångest i mig.

Jag ska tänka mer på att vara som ett barn eller ett vilt djur i skogen. De tänker aldrig på att jämföra med andra. De bara ÄR!

Barn och djur behöver heller inte försvara sitt agerande. De bara GÖR! De gör som de TROR blir bäst, och då behöver man ju inte försvara sitt handlande.
Ibland gör jag ju förstås fel, därför att jag helt enkelt inte har alla fakta som jag behöver. Men om jag har gjort så gott jag kan, så behöver jag ändå aldrig försvara mig.

Om någon behandlar mig orättvist eller beskyller mig för något ,så ska jag lyssna och försöka förstå varför den andra personen har sådana felaktiga förväntingar på mig. För uppenbarligen är det ju ett problem för den andra personen att inte kunna acceptera mig som jag är! Men det är inte MITT problem.

Jag vill bättre försöka förstå och lära mig om de tre domänerna. Min domän, Din domän och Guds domän. För jag vill kunna lära mig att hålla mig i min egen domän och förstå när jag klampar på  inne på ERA domäner. Där har jag ingenting att göra!

Den enda jag kan förändra är MIG. Er andra kan jag bara lära mig att stå ut med eller välja att hitta nya vänner.
 
Ja detta är lite av det som jag just nu har igång i min skalle! TACK!




Kommentarer
Postat av: Pifflan

Citerar Mia Törnblom "Man behöver inte leka så mycket med dem som inte accepterar en som man är förstår du." :)

Postat av: birgitta

men gud så kloka ord. Är det ok att jag lägger din blogg till min bloggroll?
:-)

2008-02-04 @ 22:06:05
URL: http://witchbitch.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback