Min chef frågar mej....!

Jag måste bara få skriva ner en sak. Nu i morse kom min chef o frågade MEJ om min åsikt!!!

Wow vad stort detta är! Han brukar typ inte bry sig så särskilt mycket om mig. Jag VET att han har ett mycket gott hjärta för han har försvarat mig och tagit mig till sig trots att han visste att jag var nynykter alkoholist och rätt svajjig när jag började här.

Men jag menar daglig dags, så pratar han inte särskilt mycket liksom.

Och så nu i morse kom han in o satte sig och ville ha MIN åsikt!

Han har haft intervjuer med framtida chefer inför en chefsutbildning vi ska ha på företaget. Då berättade han att han har intervjuat en tjej som hade enormt dålig självkänsla och var väldigt omvärldsstyrd. En sådan människa kan inte bli en bra chef, menade han, för man måste vara ganska stark inuti för att inte bli manipulerad av sin närmaste omgivning. Man måste kunna stå för sina åsikter och driva fram sin vilja, som han uttryckte sig.

Så nu vill han ha min hjälp med att berätta detta för henne, utan att såra henne. Han vill uppmuntra hennes vidare utveckling och tala om vad hon behöver jobba med, men inte trycka till henne och kränka henne.

Min chef sa att jag kan fundera över detta en vecka, men sedan vill han höra min åsikt.

Shit va svårt! Har ni några tips kanske? Skriv gärna en rad o hjälp mej med detta så är ni snälla!




Kommentarer
Postat av: Ankan

ehh.... hur ska man på ett bra sätt berätta för någon med enormt dålig självkänsla att just DET är anledningen till att man inte får ett chefsjobb. Som man kanske - trots sin dåliga självkänsla - äntligen vågat sig på att försöka sträva efter.
Jag tror att det är svårt att inte "såra" på kort sikt. Men konsten att vara snäll och vilja väl är väl helt enkelt som vanligt att vara ärlig och rak men på ett vänligt sätt. Förmodligen säga precis det han sa till dig...
Och jag undrar förresten varför DU ska "så att säga" göra HANS jobb? Ingår det i dina arbetsuppgifter att supporta? I annat fall så är det ju precis sådant här som han som chef förväntas klara av att hantera. Eller hur? Är du skyldig honom någon tjänst, eller skulle kunna politiskt vinna något på det själv?
Spridda funderingar i all hast

Postat av: Micke

Är väl bara o säga som det är antar jag om det nu är meningen att du ska göra din chefs arbete.
Kanske han menar väl och vill tjejens bästa, han kanske är medveten om sin egen oförmåga att meddela såna här saker på ett bra sätt!
Eller är det bara ett test för stt se hur du sköter det? han kanske har planer för dig?
Jag tror faktiskt att kvinnor har lättare att meddela tråkigheter, speciellt till andra kvinnor.
Gå du in och prata med henne på ditt eget sätt så tror jag det blir bra!!
Kram!

2007-10-03 @ 19:21:11
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Ankan

Ytterligare en reflektion. Corry Micke,håller inte med dig varken vad beträffar att kvinnor skulle ha lättare att meddela tråkigheter än män (alltså, varför skulle 50% av befolkningen vara bättre på det rent generellt) eller att du ska gå och prata med henne.
Din chef var så klok att han ville ta emot råd. En lyssnande chef - det är ett plus. Men han bad väl dig inte ta över ansvaret för samtalet med henne... Eller missuppfattade jag det hela? För att vara chef och få betalt för det innebär ju att ha personalansvar och klara av att leda, coacha och kommunicera med människor. Och här fick han ju nåt att bita i som - om han gör det på ett bra sätt - får honom att utvecklas i sin yrkesroll. Och DET kan du ju tjäna på att hjälpa honom med. to be continued...

2007-10-03 @ 22:28:04
URL: http://www.ettbultandehjarta.blogspot.com
Postat av: henrietta

Viktigaste är hur han säger det. Med tonfall och kroppsspråk säger vi mest. När man ger någon feedback är det viktigt att en äkta omtanke om mottagaren finns. Annars kan det kvitta. Så hur kan du hjälpa honom att hitta "sin stil" när han tar sitt snack? Han verkar vara en insiktsfull och verbal man av det (iofs lilla) du skriver. Han vet nog. Kanske är han mest intresserad av vad du har att säga. Hidden agenda...Kanske tycker du är intressant? Kanske vill motivera dig genom att engagera dig? Nåväl man behöver ju über analysera...Karl'n önskar vägledning. Du har säkert vägledning och mer därtill.

2007-10-03 @ 22:48:47
Postat av: coz

Voi voi nu!
Detta var enkelt!
Chefen är så feg att han inte vågar riskera att
någon tycker illa om honom så han skyfflade det
djävliga jobbet på dig!
Eller?
Chefdjävlar är luriga.
Gört inte!
Låt honom själv göra det!
Och säg det åt han!
coz
Du är väl inte hans sopuppplockare?

2007-10-04 @ 10:07:14
URL: http://juhani-juoppo.bloggagratis.se
Postat av: Micke

Ankan: ja, kanske du har rätt, har själv bara haft en kvinlig chef, men hon var bättre än nån annan manlig chef jag haft genom åren på många områden!!
Ha de gott allihop! :)
Kram

2007-10-04 @ 23:27:45
URL: http://beckfjall1.blogg.se
Postat av: Lillamej

Åh TACK allihopa för era tips!
Jag tänker INTE göra jobbet åt min chef. Han får berätta det själv för den kvinnan som inte blev utvald. Men jag ger honom en eloge för att han är öppen för att ta in tips utifrån i svåra situationer. Vi kan ju inte vara bra på allt eller hur? Den svåra konsten att be om hjälp, känner vi väl till inom AA!
Jag ska nu försöka summera ihop era/mina tips o delge min chef!
TACK än en gång!
Kram!

2007-10-05 @ 12:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback