Mr Stoneface versus U.....

Jag fick en förfrågan om skillnader och likheter mellan Mr Stoneface och U. Och det drog igång min hjärna förstås! Jag har ju jämfört U och Murre förr i denna blogg, (så länge jag nu dejtade Murre) men aldrig tänkt så långt tillbaka som på Mr Stoneface....

Mr Stoneface kan inte alls uttrycka känslor. Inte under de 15 år som vi levde ihop i alla fall. De enda gångerna som han sa att han älskade mig var som svar, då jag hade sagt det precis innan, eller om jag rakt ut frågade honom.

U kan mycket väl prata om känslor, det VET jag. Men U är rädd. Rädd för det mesta så han undviker helst jobbiga samtalsämnen om inte JAG tar upp dem... (en likhet dem emellan alltså  hmmmm).

Mr Stoneface är mycket stabil och praktisk, men har ingen egen initiativförmåga. Han gör som jag säger och ifrågasätter aldrig mina beslut.

U ifrågasätter ALLT. Jämt. Särskilt saker i MITT liv. Men han får liksom ingenting gjort i sitt eget liv. Får inte ändan ut vagnen till nånting i sitt hus. Men hjälper gärna till i mitt.

Mr Stoneface har inga egna intressen. Allt han gör idag har sin grund i att jag en gång i tiden har introducerat honom för det. Marathonlöpningen, skidåkandet, orienteringen, resandet osv... Och det hänger han alltjämt kvar i.

U har egna intressen. Tai Chi´n, segelflygning t ex.  Men vi har också mycket gemensamma intressen som dans och motorcyklar. Men jag känner inte att vi MÅSTE göra allt tillsammans. Tvärtom är det okej att ha egna intressen som den andra inte har och det är befriande tycker jag.

Den största likheten dem emellan är att de båda är intresserade av att samla pengar på hög. För säkerhets skull liksom. De är båda två ganska bekväma och undviker jobbiga samtalsämnen om de bara kan. De vill ogärna fatta kritiska beslut någon av dem, utan förhalar in i det längsta och vill att någon annan ska fatta beslutet. Eller väntar på att omvärlden ska styra beslutet.

De största skillnaderna är nog på det fysiska planet. Mr Stoneface har en mycket vacker kropp, men som han är totalt oförmögen att utnyttja tyvär. Han KAN inte ta i någon. Har t om svårt att trösta barnen när de gjort illa sig. När jag drack, kunde jag dra nytta av honom, men jag kunde inte förmå mig till det när jag blev nykter.

Mellan U och mig är det elektriskt. Det har det alltid varit. Han behöver bara ta i mig, så pirrar det i mig. Konstigt vilken skillnad det är. U är intresserad av sex och har stora behov av fysisk kontakt. Det är underbart. Har aldrig känt mig så uppskattad och eftertraktad fysiskt som nu. Jag känner mig rent av vacker ibland!

Nää nu kommer jag inte på någe mera....Gonatt!




Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Halkade in i din blogg.....kikat runt lite.........
ja se dessa män,alla kan inte visa eller uttrycka känslor........

Postat av: Ankan

Hej! Undrar vad mr Stoneface har för POSITIVA sidor? Vad föll du för? Kram från den vetgiriga Ankan

2007-09-26 @ 13:48:59
URL: http://ettbultandehjarta.blogspot.com
Postat av: Lillamej

Fniss...Tack för era kommentarer mina vänner!
Ankan, tänk på att jag var i början av min alkoholistkarriär. Mr Stoneface såg bra ut, och lätt mig leva mitt liv så som jag ville. Han var medberoende och "såg" inte mina felsteg. Dömde mig aldrig, ifrågasatte ingenting. Det var helt enkelt en perfekt partner för mig, tyckte jag då!
Men som sagt....det är tur att man får en chans till i livet!
Kram!

2007-09-26 @ 14:00:50
URL: http://jagvillevanykter.blogg.se
Postat av: Ankan

Hej Lillamej! Det är så mysigt att utväxla kommentarer med dig. För du förstår vad jag menar med det jag skriver - att jag inte kritiserar eller är nyfiken. Utan bara reflekterar på det som DU skrev.
Funderar lite själv på hur jag med mitt engagemang och "nu ska vi se till att Exet får ett bra liv" blev en bra medberoende-partner till honom fastän jag ställde så mycket krav på honom initialt och "drog" ut honom i livet och på äventyr gång efter gång. Tills han blev helt avtrubbad, bedövad och passiv. Usch - jag gjorde bara så gott jag kunde. Och syftet var i a f gott - men det blev så fel ändå, för jag var ju egentligen maktlös.
Kram

2007-09-26 @ 15:56:02
URL: http://ettbultandehjarta.blogspot.com
Postat av: BJ

Hej Lillamej!
Tack för din kommentar hos mig.
Såg att du skrivit något om fördomar också, som fick mig att tänka... "Tänk om dem som går runt med råa fördomar, själv hade fått "gå i deras skor" (dem som dem fördömer).
Då hade världen nog inte haft fler fördomar..." Svindlande tanke (;
x,bj.

2007-09-26 @ 16:05:07
URL: http://bunny-j.blogspot.com/
Postat av: Lillamej

Hej Ankan,
Jag såg en underbar definition av kärlek (Sund Kärlek-Terence T Gorski). "Att låta en annan människa få växa och utvecklas utan att lägga sig i och negativt påverka denna utveckling".
Tål att tänkas på.....
Kul att se dej här Bunny J. Välkommen!
Kram o gonatt!

2007-09-26 @ 20:27:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback