Examen i nykterhet....?

Jag kommer just ifrån mitt sista rehabmöte med företagshälsovården på jobbet. Det var sjuksyrran, min chef, Mr P, min alkoholterapeut och så lilla mej.

Jag är färdig nu. Med eftervården och alla blodprover o blås i alkoholmätare o sånt. Utexaminerad? Frisk nu va? Eller?
Ja friskskriven från deras sida i alla fall.

De var så gulliga mot mig. Jag har svårt att ta emot komplimanger. Men det var idel sådana i morse. Om hur bra jag har arbetat i stegen. Tagit mitt tillfrisknande på allvar. Hur jag har blivit en helt annorlunda, ny och bättre människa mot vad jag var förrut. Jag blev lite generad, men också stolt!

Det sista Mr P sa innan jag gick var; "Ja vem vet..snart kanske det är DU som håller i eftervården på det här företaget..."

Shit va läskigt att höra!  Det är nog bara för att jag går den här Addiktologutbildningen nu, som han säger så. Jag tänker ta det som ett skämt så länge, för det är för läskigt att tänka på en sådan framtid just nu i alla fall...

Men det som kommer kännas mest sorgligt är att det är torsdag. Och ingen eftervård för mig. Jag kommer att sitta här på mitt kontor och veta att de andra just nu träffas därborta. Utan mej....

Och U sitter där på eftervården tillsammans med de andra....

Men när jag känner efter riktigt noga så känns det faktiskt ganska okej. Jag har nog vuxit ur den där gruppen av nynyktra, torrfulla, ibland griniga o lättirriterade men så charmiga grabbar!
Mr P sa att eftervården faktiskt till och med kan hindra min utveckling om jag stannar kvar där för länge.

Så dags att släppa taget nu då o bara kasta mig ut i den "friska" världen......Tjohoooooooooooooooooo!




Kommentarer
Postat av: Alice

Det måste kännas underbart skönt. Stort grattis till dej, du kan verkligen vara stolt över dig själv. Sen är ju även den "friska" världen något galen men det låter som
om du står bra rustad att fixa den nu.
Stor KRAM :)

Postat av: Ankan

Ja, jag tror på det där med att inte stanna kvar för länge. Gemenskapen är bra - förstås - men kan faktiskt också utgöra en hämsko. Det är ju så med grupper och gruppdynamik att det finns olika faser. Och i takt med att sjukdomens yttringar avklingar så blir ditt friska liv den dominerande delen i din vardag. Och då kanske det inte alls finns särskilt mycket gemensamt med gubbsen.
Kram

2007-09-20 @ 18:09:25
URL: http://www.ettbultandehjarta.blogspot.com/
Postat av: Lillamej

Tack Alice o Ankan för era kommentarer! Det stärker mig bara ytterligare i min tro på att gå vidare. Men visst tittade jag på klockan i går vid den tiden som eftervården var. Och undrade över hur de hade det där borta... Men det var inte så tungt som jag befarade!
Resten av mitt liv ligger ju faktiskt framför mig, och då har jag inte tid att sitta där o deppa....
;-)

2007-09-21 @ 07:50:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback