Sockerberoende

Jag är helt torsk på socker. Jag insåg det i helgen. Jag har i och för sig anat det en längre tid men det liksom kulminerade i helgen.

Min sponsor säger att det är jättevanligt för oss nyktra alkoholister att vi blir sockerberoende. Alkoholen som vi tidigare satte i oss, bröts ju ner till bland annat socker. Så det är liksom samma beroendecentra i hjärnan som aktiveras oavsett om det är frågan om alkohol eller smågodis....

Och jag äter socker på samma vis som jag drack alkohol. Måste ha en viss ranson varje dag. Har svårt att sluta när jag väl har börjat. Får ångest och "baksmälla" efteråt då blodsockret sjunker. I denna abstinens är det svårt att låta bli att köpa mera.

Mit humör påverkas också extremt mycket av socker. Orken och humöret är på topp när jag stoppat i mig socker. Jag blir riktigt turboenergisk och rastlös. Inge tålmodig alls utan jag tycker då oftast att folk pratar och handlar alldeles för långsamt!!!

När sockret går ur mig, så blir jag abstinent och grinig. Får känslosvallningar för minsta lilla. Jag hade en sådan släng i söndags tillsammans med U. Han påstod att knivarna blir slöa av att diskas i diskmaskinen. Det räckte. Jag gick igång på alla turbiner. Blev kränkt av att höra en MAN säga att saker o ting BORDE diskas för hand. Alltid män som kläcker ur sig sånt som oftast inte behöver utföra jobbet...

Det slutade med ett praktgräl där jag grät o talade om för U vilken helt värdelös mamma och kvinna jag var som inte diskade mina knivar för hand!!! Snacka om torrfylla!!!

(i och för sig krävs det ju två för ett gräl så jag undrar iu mitt stilla sinne vad det var U gick i gång på....? Jamenar han skrek ju också?)

Men jag ska bara ta ansvar för mitt, och jag kunde se att jag var "bakis" efter lördagens fullkomliga frossande på det mesta i sockerväg.

Så nu har jag gjort upp med min sponsor att jag ska skriva upp ALLT jag stoppar i mig under denna vecka. Jag ska alltså inte förändra något i min kosthållning ännu, utan bara medvetandegöra och observera mina beteenden. Detta ska jag göra i tre kolumner. Tidpunkten i kolumn ett. Vad jag har ätit / druckit i kolumn två samt hur min känsla var, i kolumn tre.

Så igår var jag o köpte en liten svart skrivbok som jag ska bära med mig hela dagarna och skriva i....Sen får vi se nästa söndag vad min sponsor säger....







Kommentarer
Postat av: Ankan

Har läst om sk torrfylla. Jag önskade och undrade ofta om det var det som Exet hade under perioder han sade sig vara nykter. Men det var tyvärr vanlig sketen äkta fylla.
Tänk att socker kan få sådana reaktioner, nog för att man reagerar väldigt starkt om det blir för mycket. Jag får skenande hjärta och känner allmänt obehag de få gånger jag vräkt i mig för mycket. Hoppas du mår bra idag. Kram

Postat av: Lillamej

Tack Ankan för din omtanke.
Jag är fortfarande rätt trött och grinig tyvär. Det kommer nog att ta några dagar till för jag hade ett sk återfall igår med frossande i choklad...suck.

Sen tror jag att det är så att vartefter jag plockar bort beroenden, så blir de beroenden jag har kvar, allt starkare. De märks mer, irriterar mig mer och påverkar mitt humör mer.

Nu, sedan jag slutade snusa i somras, så är det i princip bara sockret kvar. Därför kommer ju det att märkas mycket tydligare i kroppen....
Men det är bara att kämpa på!
Kram!

2007-10-31 @ 08:18:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback